Geertje, de neo-sabenyl is net om de groei van bacteriën en schimmels en gisten af te remmen
..... de stank die iedereen al zo normaal vindt bij Sphynxen is afkomstig van een overgroei aan bacteriën, schimmels & vnl. gisten en eigenlijk is dat niet normaal dat het na het wassen nog stinkt, dat wil zeggen dat er dan wat woekert wat er niet hoort te woekeren en dan kan je nog podo-dermatitis gaan krijgen ook als de algemene weerstand van de kat niet goed is (maar dat is heel extreem)
En het is ook logisch dat het daar gaat woekeren want het huidsmeer dat daar onder die flapjes op die warme plek gevormd wordt is een goede broedplek ..... ze lopen er dan ook nog eens mee in de kattenbak, graven nog wat in hun str*ont en de ideale cocktail is geboren
Als je neo-sab correct verdund (5%) en naspoelt kan dat geen kwaad, het is geen groot oppervlak dat "behandeld" wordt, het is enkel de nagel en het kleine stukje eronder.
Als je naar de pedicure gaat dan werkt die ook met neo-sab ontsmetting, het principe is hetzelfde
Na een gewone dagelijkse wasbeurt heeft een mensenhuid slechts 3 uur nodig om zich te herstellen qua huidflora (weet ik van de dermatoloog: mijn 2 kindjes hebben eczeem
) maar dat is omdat de oppervlakte zo groot is.
Mijn DA'tsen die toen nog niet into Sphynx waren vonden het 6 jaar geleden al niet normaal dat het oorsmeer en de tenenkaas zo guur van geur was
..... ik kwam dan ook aan bij hen dat het normaal was voor Sphynxen omdat ze me dat zo meegegeven hadden van bij de fokkers, maar mijn DA'tsen wilden niet mee op die boot (vonden het fokkerspraatjes) en stonden op een degelijke behandeling .....
Uiteindelijk heb ik hen gelijk moeten geven dat het daarmee beterde enkel bij Quinta ging het nooit helemaal weg..... haar oren bleven zwart en de geur bleef weeïg (haar tenen onder je neus was echt geen bloemengeur)
Toen ik nadien op show kwam en ik Gerda van de Werf had als controle DA'tse sprak ik haar daarover aan .... ze adviseerde me toen om in elk oor één druppel stronghold te laten vallen en de rest tussen haar schouderbladen te laten druppen (stronghold dood alle mijten) en sindsdien bij Quinta ook lichtgekleurd oorsmeer.
Sphynxen maken daadwerkelijk meer huid-& oorsmeer aan ..... maar als je het degelijk behandeld dan gaat het stinkende en zwarte wel weg, of het nu gaat over de oren of de nagels.
Het stinkende & de diepzwarte kleur komt door een "woekering aan" ..... en die "flora" krijgen ze van bij de geboorte mee via hun mama & via de overige kattenpopulatie ..... behandel het en het gaat weg.... maar je moet het onder controle houden.
..... je mag nu in de auto stappen ..... ik heb de katten hun oren niet gedaan en ze zijn schoon, als ik er met een wattenstaafje in ga dan is het heel licht van kleur en vroeger was dat pikzwart ...... tenen idem dito, die hebben nu wel smeer op de nagels, maar het stinkt niet
Ik doe het al een hele tijd zo ... en ben hier het meest tevreden over.