Euhm nee ik denk niet dat hij wat goed te maken heeft
Ik denk dat jullie "communicatie" wat fout loopt (kat leert niets uit het feit dat jij de deur van een kast dicht doet om te laten zien dat je een "uitspraak" meent
- ze hebben die intelligentie niet om dit soort verband te kunnen leggen)
De enige die iets kan veranderen en wat "goed" kan maken inzake een miscommunicatie tss dier & mens = dé mens!
Wij gaan sinds kort met paarden om ..... ik heb wel jaren lang gereden, maar tss op een paarden rug rond hobbelen en daadwerkelijk "leiding" nemen van op de grond over je eigen paarden zit een wereld van verschil.
Dat hebben wij ook aan den lijve mogen ondervinden!
De pony van de kinderen begon na amper een maand ronduit te etteren naar ons .... bijten, oren plat & zelfs met zijn kont dreigen om te stampen ..... wel dat is NIET dat manneke zijn fout!
Dat is onze fout ....
Dus wij moesten (moeten!) ook doorheen een heel leerproces, maar we komen er wel .... met vallen & opstaan - leren en willen luisteren naar mensen die jaaaaaaren met paarden omgaan op een diervriendelijke manier.
Ons niet verschuilen achter uitvluchten van jaaaa maarrrr (want dat hij zich niet veilig voelt door gebrek aan correcte leiding is onze fout!).
Als wij het fout doen, dan moeten wij iets goed maken bij hun
't Komt ook wel goed met jouw katje hoor, zeker als jij het goed laat komen
Spelen met een hengeltje is al een super begin, dat hebben alle katjes nodig, ze kunnen zich er helemaal in uitleven: denkende dat ze een levend vogeltje aan het vangen zijn .... er zijn wel meerdere leuke speeltjes - een laserpen is ook een voltreffer bij de meeste katten/sphynxen