Het is toch niet omdat het schattig is en omdat het zo vaak gedaan wordt dat het correct is, om kittens van een tepel te rukken?
Een moederpoes heeft op de leeftijd dat kittens 7 à 8 weken zijn nog veel melk! En als je een nestje van dichtbij meemaakt, dan zie je dat ze op die leeftijd nog heel vaak bij moederpoes gaan drinken..
De antistoffen in de moedermelk beginnen dan maar pas af te nemen en het eigen immuunstelsel van de kittens begint dan ook maar pas zelf in gang te schieten, daarom dat men vaccineert op 9 & 12 weken
.
Haal je een kitten vroeger weg heeft het dus ook die bescherming niet meer, en dan kan je chronische niezers etc krijgen.
Alleen al aan dat natuurlijke proces van melkproductie, immuunsysteem & antistoffen zie je dat de natuur niet voorzien is om kittens van grofweg 7 weken het nest al te laten verlaten
Neem je alle kittens dan weg dan kan je moederpoes toruwens flinke problemen krijgen (mastitis) .... dat op zich toont toch al hoe fout het is!? En daar is dan geen gedragsstudie voor nodig
Maar ja het is schattig .... zeker als je je ogen sluit voor de wetenschap dat het niet in de natuur zijn bedoeling ligt om al zo jong moeder en kind uit elkaar te rukken.
Dat een gorilla-moeder afgeknald wordt om de baby in één of andere zoo / circus onder te brengen, daarvan spreekt men schande, ...... maar een kitten vroeg weghalen bij een moederpoes is schattig omdat dat zo ingeburgerd is.
Het spijt me maar ik vind het heel zielig dat mensen dat doen ...... uit onwetendheid kan ik het nog pardoneren, vroeger wist men ook niet beter ..... vroeger smeerde men ook boter op brandwondes en vroeger verdronk men ook kittens in waterputten, nu schreeuwt iedereen daar moord en brand over (en terecht) maar kittens vroegtijdig weghalen dat kan en dat mag in de naam van het schattig zijn en omdat dat meestal lukt!
Het is niet correct en kan wel degelijk voor problemen zorgen! Zeker als zo'n jong kitten bij mensen terecht komt die geen ervaring hebben en zelf gaan spelen met dat kitten dat op dat ogenblik echt nog niet weet wat z'n grenzen zijn! En ja dat weet ik uit ondervinding met Tubbie die alleen opgroeide zonder broertjes of zusjes die hem het begrip bijtremming "uitlegden", hij beet in onze armen, benen en al wat hij maar vast kon krijgen tot bloedens toe: hij kreeg niet voor niets zijn bijnaam Terror ...... GELUKKIG waren wij kundig genoeg en GELUKKIG kon ik hem tussen mijn andere katten zetten .... anders had je wat gezien!
Dat zijn dan ook de katten waarvan ze later zeggen dat ze stout & vals zijn (wie kent er vanuit zijn jeugdjaren geen "valse" katten die zonder verwittigen zomaar krabten
) ...... lang leve de asielen, ze zitten er nu proppesdevol mee en vroeger draaiden de boeren ze zelf de nek om.
Zo'n voortijdig weggehaald kitten kan ook onzindelijk worden en blijven als dat niet goed begeleid wordt door iemand met ervaring (Petra: had jij in het begin geen problemen met onzindelijkheid ?) ...... en eigenlijk is die begeleiding door iemand met ervaring totaal niet nodig, want zindelijk worden is een natuurlijk proces waar moederpoes haar kittens mee helpt! Maar ja, als moederpoes er niet meer is moeten de mensen het overnemen.
Bij gewone HTK katten vergt dat niet veel problemen omdat die meestal bij mensen wonen die van oordeel zijn dat een kat buiten moet kunnen lopen .... ze zeggen ook dat raskatten die binnen moeten blijven een triestig bestaan hebben, want in de wandelgangen hoor je ook nog steeds dat een kat een vrij dier is dat ongeremd moet kunnen lopen en gaan en staan waar hij/zij zelf wil (kijk maar langs de kant van de weg in de kattentijd: een paar weken geleden zag ik weer 3 dode lichaampjes op weg naar school!) Dus hoeveel % van die HTK kittens wordt uiteindelijk gelukkig oud? X-aantal % wordt doodgereden, X-aantal % verwilderd, X-aantal % beland in asielen en worden geëüthanaseerd.
Waarom gun je een kitten die 4 extra weekjes bij zijn mama niet? Op 12 weken zijn ze even schattig!