Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Log mij automatisch in bij ieder bezoek.  

Registreren

Het is nu 21 nov 2024 14:55

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: onze adhd'er, bijter, kroelkont van een Kovu
BerichtGeplaatst: 07 jun 2014 21:58 

Hallo allemaal,

ik zit met wat vraagtekens in mijn hoofd...

Kovu onze Sphynx Kater is nu 19 weken.. gaat graag naar buiten en omdat hij ziek is geweest ben ik heel huiverig geweest om hem de tuin te laten ontdekken.. DA gebeld en het was juist goed voor hem dus ik vanavond lekker met hem naar buiten geweest en natuurlijk overal in bijten.. heb wel van hem genoten, hij vind het zo leuk!!

Nu komt het..

Kovu is naar ons toe heel erg bijterig en vooral in de ochtend en in de avond en dat bijten gaat zo ver dat hij niet van je af te krijgen is en blijft aanvallen en zelfs om je heen wikkelt.. dit is echter niet leuk en het doet zeer.. het gaat zelfs zo ver dat hij overal in bijt gezicht, arm, been, voet etc.. met de oren naar achter.. hij doet precies hetzelfde als wat hij met zijn favoriete knuffel doet.. en dat nog erbij dat hij de dolle 5uurtjes hebt ipv
5minuutjes en dan springt hij continue in de lucht.. rent als een malle door het huis.. we moeten erom lachen maar soms gaat het zo ver dat hij gewoon overal tegen aan botst.
Dan komt er nog bij dat wij palmen in ons huiskamer hebben staan en knaagt hij dat stuk.. hij klimt in de kast waar glazen staan.. en ik straf hem zelfs met de plantenspuit wat ik zelf niet erg leuk vind.. maar dat allemaal bijelkaar ben ik in gevecht met hem.. rest vd dag kan hij mij zo liefhebben en met mij knuffelen en likjes geven en achter me aanlopen en tegen mij communiceren met snorren.... heerlijk en dat wil ik niet kwijt ookal moet ik vaak NEE schreeuwen en hem nat spuiten of zelfs op de neus tikken maar dat lukt niet echt zelfs verleiden met zijn speeltjes is voor korte duur.
Ik wil graag dat hij zijn lieve momenten houdt maar ben bang doordat ik boos moet doen dat hij anders word.
Het is een kitten dus misschien stopt het ooit.. hihi

Wie kan mij helpen met tips of advies aub..
alvast bedankt!!

Profiel  

Berichttitel: Re: onze adhd'er, bijter, kroelkont van een Kovu
BerichtGeplaatst: 07 jun 2014 22:27 

Hoi Cynthia,

Ik weet niet hoe oud Kovu was toen hij bij zijn moeder werd weg gehaald.
Vaak zie je dat kittens die te vroeg van hun moeder af zijn gehaald dit gedrag.
Puur en alleen omdat het de moeder is die de kittens op de enige juiste manier corrigeert.
Zo als jij het beschrijft daagt Kovu jullie vreselijk uit!!

Verder heb je natuurlijk een Sphynx in huis.........één kitten.
Die heeft een heleboel kattenstreken maar kan daar nergens mee naar toe.
Een soortgenootje in de vorm van een kat zou mogelijk al kunnen helpen, dit kan elke kat zijn......het asiel zit er vol mee, met half was kittens die graag een huisje zoeken.

Ook kan het zijn dat jullie huis nog niet Sphynx/kat proof is.
Je hebt een kat met tomeloze energie.
Zorg er dan ook voor dat hij daar wat mee doen kan.
Zorg voor leuke en veilige klim en verstop plekken, laat hem beschermd naar buiten, ga zelf met hem aan de gang met hengelspelletjes, balletjes e.d en kom er achter wat hij zélf graag doet en speel daar op in.

Vaak ontstaat dit ondeugende gedrag omdat de kat zich verveelt en dus zélf op zoek gaat naar afleiding.
JA en dan is hij er niet zo kies in of jullie die keuze ook op prijs stellen.
Bovendien is ook negatieve aandacht in zijn ogen ook gewoon aandacht.
Lachen!!!!het baasje komt ook mee dollen..................

Je hoort wel eens meer van mensen dat hun kat het behang naar beneden trekken en de meubels ruïneren of ongewenst gedrag vertonen.
Heel vaak ligt een oplossing voor de hand in de vorm van bovenstaande tips.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.......en Kovu helemaal.
Het is gewoon een katje dat jullie wat wilt duidelijk maken en een heleboel in te halen heeft.
Succes en laat je niet ontmoedigen.
Je bent al van zover gekomen!!!!!

Profiel WWW  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2014 00:31 

Bedankt voor deze tips..
hengeltje vind hij idd erg leuk en dat doen we elke avond :-)ik heb balletjes, muisjes, een ton en een langwerpige paal waar hij in kan verstoppen en zelfs van die staande speelgoed waar hij tegen kan slaan..
En hij heeft ook de reste vd dag geslapen.. dus moet zijn energie kwijt!

je hebt gelijk op gebied van alles wat je voor tips geeft.. zou graag een kat erbij willen maar ben allergisch voor andere katten.
en Kovu is met 13 weken bij ons komen wonen.

We gaan hem gewoon lekker moe maken en vermaken haha..
Onze Kovu speelt met ons.. en nee vinden wij niet erg maar dat bijten doet echt zo zeer..

maar ik ga je tips gebruiken.
bedankt!!!!!!!! :-D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2014 22:40 

Ik denk dat een speelkameraadje een goede oplossing zou zijn !!

Dat is dus één van de redenen dat wij geen kitten plaatst die alleen komt te zitten !!

Inderdaad veel met hem spelen !!
En duidelijk aangeven als hij bijt , hem bij zijn nekvelletje pakken en foei of nee zeggen , telkens weer !!
Ik doe dat nu ook al bij mijn kittens !!

Succes met hem

Gr. Herma

Profiel WWW  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2014 23:02 

Hallo Herma,

een speelkamerraadje gaat niet worden.. snap dat jij geen kitten plaatst die alleen komt te zitten maar Kovu zit niet alleen.. en als hij vertoont dat hij eenzaam is dan schaf ik zonder te twijfelen een speelkameraadje bij maar dat is het niet en als wij werken dan komt mijn schoonmoeder 2uur met hem spelen :-) en voor de rest moeten we hem gewoon lekker veel aandacht geven waar wij zelf enorm van genieten en vooral buiten de boel laten onderzoeken dat vind hij namelijk erg interessant haha.
Hij komt niks tekort.. gelukkig!!

en dat bij het nekvelletje deed ik in het begin maar vond dat misschien te heftig en werk met NEE en plantenspuit maar jij werkt dus ook met nekvel.. denkt dat dat wel serieus overkomt bij hem.. en dan wegzetten? Of gewoon bij zijn nekvel pakken en dan zegt dat genoeg?

Mvg,
Cynthia

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jun 2014 00:01 

Als hij je bijt en het doet pijn, dan moet je hem eigenlijk negeren en ophouden met spelen. Een time-out houden zeg maar, misschien even in een andere ruimte zetten. Nekvel pakken zou ik niet doen, dat doet pijn! En een plantenspuit is ook niet aan te bevelen, het is niet de bedoeling dat hij bang wordt van water; een Sphynx moet soms wel eens in bad...
Ik zou je aanraden om heel veel te spelen met een hengel, zeker niet met je handen of voeten, maar daar zal je zelf wel achter gekomen zijn. Ken je de Flying Frenzie hengel? Die staat nummer 1 in de top tien van beste kattenspeelgoed.Er bestaat een lange en een korte versie van en ontelbare speeltjes die je er aan kan hangen. Ze werken ook met geurverrijking en iedere kat heeft wel zijn favorietje.
Google het maar eens, en echt, gegarandeerd een succes. Je kan hem er zo moe mee maken, dat hij zo een dutje gaat doen. Groetjes,
Ann

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jun 2014 08:46 

Ik zou een kat ook niet zo gauw in het nekvel pakken om hem te corrigeren.
Negeren op het moment dat hij voor jou gevoel doordraait lijkt me beter en ook duidelijk zeggen dat je er klaar mee bent.
Wat Riddle zegt over de plantenspuit is misschien ook wel een goeie.......daar had ik nog niet aan gedacht!!!!

Soms merk ik dat ik in mijn enthousiasme zélf ook wel eens te wild met mijn katten speel.
Dan reageren zij ook veel heftiger, waardoor ik het zelf ook niet meer leuk vind.
Op zo een moment breek ik "het spelletje "af, uit zelfbehoud.
En na een paar minuten ga ik even "sorry "zeggen met de nodige knuffels.......
Dan is er ook niks meer aan de hand.
Kijk even of dat bij jullie ook het geval kan zijn.
Kovu zal dan waarschijnlijk al láng signalen hebben afgegeven dat hij het niet meer leuk vind ( oren in de nek,subtiel zwaaien met de staart ) maar als je dan doorspeelt......ja, dan laat hij het je weten ook.
En terecht ;-)

Profiel WWW  

BerichtGeplaatst: 09 jun 2014 10:19 

Bedankt Ann..
geen nekvel en geen plantenspuit.. hele goede!!!! Hij gaat idd in bad..
Negeren.. andere ruimte.. veel fijnere oplossing.
ik zal eens gaan google voor dat speeltje!

en Raaf.. ik knuffel daarna ook met hem.. kan niet lang boos op hem zijn hihi..
Hij kan zo boos zijn met spelen.. neemt een aanloop als een tijger en dan pakt hij me gruwelijk hard.. soms is het mooi om te zien maar het gaat pijn doen als ik boos word.

wish me luck hihi

mijn kleine, lieve tijger

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jun 2014 13:14 

Hei, veel succes hoor met de nieuwe aanpak.
Sphynxen hebben nu eenmaal énorm veel aandacht nodig en of dat nu positieve of negatieve aandacht is, maakt hen niets uit. Het lijken wel kinderen die steeds roepen "kijk mama, kijk", en ietsje later wordt dat "kijk dan!", "kijk dan!!" enz... Bij mij werkt die Flying Frenzie erg goed, en ze hebben hun voorkeuren.De veren, de libelle en het haasje liggen hier erg goed in de markt. Soms wordt je hoteldebotel van ze, maar ze zijn zo ontzettend lief, dat je inderdaad niet echt boos kan zijn. En dat weten zij ook...
Ann

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jun 2014 17:30 

Ik heb toevallig pas geleden een stukje gelezen over dit soort "problemen". Daar stond dat je het gedrag moet negeren en onmiddelijk stoppen met het spel. Ze moeten daarmee afleren om zo wild te spelen en dat bijten niet mag. Door zulke spelletjes te doen stimuleer je hem alleen meer om te bijten. Mijn ouders kat deed het ook toen hij klein was en het ging van kwaad naar erger. Tot mijn stiefvader op een gegeven moment alleen nog maar met een ovenwant aan met hem speelde. Dit heeft hij gedaan tot hij overleed omdat ze het hem niet hadden afgeleerd.
Ik zou dus idd proberen wat hier boven al staat: afleiden met andere spelletjes en negeren en stoppen wanneer hij ermee begint tijdens jullie spel. Hopelijk zal dat afdoende zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 2 uur