Navelbreukjes die niet te wijten zijn aan onhandige bewegingen vd moederpoes tijdens de geboorte zijn meestal het gevolg van een polygenetisch verevende afwijking. (Ga maar eens rustig op onderzoek op het www dan krijg je massa's aan informatie) Een brug verder is dan weer de open buik, vandaar dat katten met een navelbreuk vaak niet aangewezen zijn om in een fokprogramma op te nemen. 't Zijn allemaal keuzes die je zelf moet maken ;)
Maar als je zo'n kitten zelf gefokt hebt, dan weet je daarna ook voor jezelf dat je dus een ouderdier in huis hebt die het doorgeven van dergelijke afwijkingen draagt ...... dat is "goed" dat je dat weet, want dan kan (moet) je in je zoektocht naar een partner voor een evt. volgend nest hier rekening mee houden zodat je dergelijke afwijkingen niet meer gaat fokken. Ik heb dat hier met knikstaarten onder mijn dak (wordt in hetzelfde kiemblad ontwikkeld als open buik) Als ik weet dat de potentieel tegenovergestelde partner soortgelijke afwijkingen al doorgegeven heeft dan zal ik deze meestal niet kiezen om de combinatie aan te gaan, tenzij er andere redenen zijn om het wel te doen.
Helaas worden dergelijke kleine "schoonheidsafwijkingen" meestal niet vermeld als je op dek komt bij een collega fokker, of hij/zij weet het zelf niet: Zo dan kan het wel eens grondig mis gaan en kan je een nest vol met: knikstaarten, open ruggen, open buiken, open gehemeltes, waterhoofdjes en heel de rimram fokken.
Bij de Sphynxen zijn er helaas heeeeeeeeeel veel ouderdieren die het dragen - als je even rustig met je collega fokkers praat dan hoor je dat ze allemaal wel eens een knikje, of open gehemelte, of platte borstkast of navelbreukje in hun nesten gehad hebben ...... maar open en bloot in het grote publiek is het zo'n item dat nog heel vaak verzwegen wordt.
Fokken draait altijd rond keuzes maken, geen enkele keuze is altijd 100% goed.