Ons Lorkje is echt de jager bij uitstek hier, en zelfs een territorium bestaande uit huis en ren, staat haar avonturen niet in weg.
Week of 2 geleden kregen we een muis van haar, nadat het beestje al was gaan hemelen en zodoende niet meer 'leuk meespeelde'.
Laatst had ze een heuse kikker te pakken, en geen kleintje ook. In vergelijking met ons ieniminimeisje dan.
Waar die vandaan is gekomen (ik was mij van geen kikkers in onze betegelde stadstuin bewust) en hoe ìn de ren belandt (want troela was niet buiten geweest, ben ik heel zeker van
), geen idee.
Dit kiekje maakten we net voordat Lorke in jaagmodus ging hoor, mocht iemand dat zich afvragen; we zien er geen sport in te kijken naar wat zij prooien aandoet en zullen er altijd een reddingsoperatie van maken, mits we het in de gaten hebben.
Ik had alleen niet gedacht dat ze dit grote, koude, springerige beest wilde vangen. Was I wrong
Grote paniek hier; Lorkje met waas voor de ogen, kikker in doodsangst, vent en ik proberen de kikker te bevrijden, Lorkje heel boos dat ze hem niet mocht houden, andere kabouters erbij om te zien wat de commotie is...
.
Uiteindelijk kreeg ik Lorke, door haar met de afwasborstel (niet zachtzinnig) over de snoet te wrijven, zover dat ze de kikker losliet, boven een emmer, snel een doos erop gezet, Lorke naar binnen gebonjourd, toen de kikker uitgestuiterd was even gekeken wat de toestand was, en we konden zo op het eerste gezicht geen grote schade zien.
Emmer de tuin in, opengedaan in de buurt van de vijverbak, waar de kikker eerst het water in sprong en er meteen er ook weer uit en al snel tussen de plantjes verdween.
Ik hoop dat de schade ook inderdaad overkomelijk is voor de kikker, en hij in ieder geval niet meer bij de ren in de buurt zal komen.
De troela is de rest van de avond hyper geweest, elk stipje en schaduw was een potentiele nieuwe kikker
Ze heeft echt de smaak te pakken, nu zit ze de hele dag op vlinders te loeren (en de avond op nachtvlinders), die dicht bij de ren in de buurt komen omdat ze de doorgeschoten uitbundig bloeiende radijzen erg interessant vinden.
Ze vangt ze ook daadwerkelijk (zou ze ze door het gaas naar binnen trekken?), waarna ze luid miauwend iedereen laat weten dat ze iets moois te pakken heeft, en wanneer we hem dan allemaal 'bewonderd' hebben, eet ze hem op
.
Daar is geen redden aan hoor, zoiets teers als een vlinder is direct gemangeld.
Maar wat Lorkje betreft is groter dus duidelijk beter, what will be next, een onverstandige koolmees wellicht?
Daar hebben we er toch ook al een paar van ìn de ren gehad. Vleermuis wellicht?
Denk dat een eekhoorn vooralsnog wel een brug te ver is
. En gelukkig maar.