Moet wel zeggen dat ik een Sphynx ex kater van 12 jaar tuis hebben, hij is kern gezond, gaan alleen voor vaccinatie naar de dierenarts. Mijn ene Sphynx poes heeft al twee nestjes gehad met een derde op komst, ook weinig problemen mee, op een uitbraak van giardia na. Ook uit haar afgelopen twee nestjes was er twee kittens(een uit elke nestje) die ziek waren, een nu inmiddels kern gezond, en een helaas overleden als gevolg van een gedraaide darm.
Dan hebt ik nog twee ander poesen, een van 2 jaar, nu net een gebit reiniging gehad, ook verder geen problemen, en een ander poes, die dan wel met regelmaat diarree krijg, ook een keer een melk klier ontsteking, wondjes aan haar staart, een nestje gehad waarvan een kitten met een huid probleem.
Ook hebben wij een Maine Coon van 12 jaar, PKD positief, ook al een gebits reiniging gehad, verder geen problemen.
Dus bij mij valt het nog mee. Zou het kunnen dat wij als Sphynx mensen gewoon de problemen meer openlijk bespreken, want wij vind ons Sphynx katten wel HEEL speciaal, waar ander fokkers van behaarde rasse, gewoon een zieke kitten laten inslapen, zonder veel gedoe, want er zijn toch wel veel? Ek weet het gewoon nie.
Om nu de prijs van een Sphynx kitten minder te maken, zou na mij mening geen invloed hebben op se ziekte plaatje, een goede Maine Coon koste ook al 800 Euro, en er zijn niet bepaald een tekort aan kittens die verkocht word, of kopers die ze koopt, of ziektes die zij hebben.
Er moet gewoon meer Sphynxe komen, uit sterke lijnen, en verantwoordelijke fokkers die niet de kittens te schoon groot maakte. Ik las vorige week een stukje over de internet, dat binnen katten eerder gevaccineerd moeten worden dan buiten katten. Buiten katten komt met regelmaat in aanraking met ziekte verwekkers, en bouwde daardoor meer immuniteit op tegen bepaalde ziektes.
Zijn wij mogelijk
gewoon te schoon in de catteries?