Heftig.
Herken het ook wel.
Heb op een mijn Maine Coon kater destijds een aanbetaling moeten doen.
( wordt zo merk ik toch erg "normaal "gevonden )
Bij mijn fokker brak niesziekte uit omdat één van de rondlopende poezen chronisch drager daar van was.
Zelf had ze niet meer dan een traanoog ( van kleins af aan )en werd steeds keurig geënt, ook de rest van de groep vertoonde geen klachten.
Het probleem brak uit op het moment dat de kittens zich nog niet geënt!!!!!! in de groep gingen mengen.
Het was een nest van drie katertjes en twee kregen duidelijke symptomen van niesziekte.
Ik dacht dat ik er goed mee weg kwam met mijn kater, maar die bleek het herpes virus te ontwikkelen.
Ja en wat doe je dan.
Ik was smoor op het katertje maar had ook de wetenschap dat ik nóg drie katten thuis had.
Ik dénk dat als ik een goed gesprek aan gegaan was met de fokster dat ik het aankoop bedrag wel terug had kunnen krijgen.
Alleen was ik toch al te ver heen.
De fokster heeft geweldig gedokterd met haar drie spruiten en uiteindelijk zijn ze pas met vijf maanden het huis uit gegaan.
Een kitten was toen bijna blind aan een oogje en is voor een zacht prijsje naar zijn nieuwe eigenaar gegaan.
Omdat de fokster dit niet nog eens wou meemaken is de poes die chronische niesziekte had elders herplaatst geworden, waar het geen kwaad kon dat ze drager van niesziekte was.
Toch heb ik dat eerste jaar ook wel gedokterd i.v.m dat de herpes zijn kop weer op stak, maar gelukkig is dat na het castreren nooit meer een probleem geweest.
Maar zijn carrière als dek kater zoals eigenlijk de bedoeling was!! heeft natuurlijk nooit zo mogen zijn.
Dit zijn dillema's en ze komen dus nog steeds regelmatig voor.
Mijn advies nú zou zijn om het op een goed gesprek te gooien.
Tenslotte begrijp ik dat jij in de toekomst toch ook nestjes wilt gaan fokken?!
Je kunt gewoon geen enkel risico nemen in dat geval en daar zou de fokster van dit nest begrip voor moeten hebben.
Gelukkig zijn de kittens nog erg klein en heb je nog geen band met het kitten opgebouwd zoals ik destijds.
Als de fokker van goede wil is zou het geen probleem mógen zijn, om het aankoop bedrag terug te krijgen.
In het andere geval is dit inderdaad een dure les geweest, maar IK zou er persoonlijk niet meer voor gaan.
Er staat te veel op het spel.