Sphynxen hebben door hun haarloosheid een hogere verbranding om hun lichaamstemperatuur op peil te kunnen houden en hierdoor moet heel hun systeem harder werken, dat klopt.
Toch hebben niet alle Sphynxen gevoelige darmen
Ik heb vorig jaar toevallig ontdekt dat ik in mijn cattery blijkbaar een Giardia probleem had ...... nochtans nooit symptomen gezien die richting giardia zouden wijzen (symptomen = systematische diaree, bloedbijmenging, overmatig stinkende ontlasting)
Het teststaal dat toen binnengegaan is was trouwens ook geen diaree - de verwondering was dan ook heel groot (zowel bij mij als bij mijn DA) dat er Giardia gevonden was!
Wel had ik ook vaker last van een iets zachtere ontlasting (maar echt geen spuitende diaree)
Maar ook ik dacht dat het gewoon Sphynx eigen was, het wordt ook gewoon zo vertelt door quasi alle fokkers & Sphynxeigenaren dat het gewoon bij het ras hoort, dus ik heb daar heel eerlijk ook nooit verder iets achter gezocht.
Het is natuurlijk niet fijn om als fokker te moeten zeggen dat je een probleem in je cattery hebt en het is dan veel makkelijker om gewoon te zeggen dat het bij een ras hoort en er niet op te testen
Ik pleit 100% schuldig want ik deed het ook, ik was daar ook rotsvast van overtuigd!
Tot ik dus op die toevallige uitslag stootte (ik kan je verzekeren dat was echt niet plezant om te horen, ik zag die rotparasieten in mijn hoofd letterlijk en figuurlijk overal opkruipen: het gedacht alleen al is walgelijk!)
Op mijn vraag aan mijn DA van waar "mijn" Giardia dan kwam (want de heilige geest brengt dat niet) en dat ik toch geen slijm & bloed & spuitende diaree had (waarvoor Giardia gekend is!) kreeg ik als antwoord dat het kan zijn dat als het immuunsysteem van je volwassen kat hard genoeg werkt en als de parasiet niet heel hard woekert dat je het dan als eigenaar gerust kan missen, maar ze moeten in hun kittentijd hoe dan ook een besmettingsperiode gekend hebben want giardia komt er niet vanzelf in.
Ook kan het zijn dat ze in het verleden een besmetting gehad hebben, en dat eens die behandeld is men de parasiet niet meer aantreft maar dat het darmslijmvlies dan nog wel zo danig aangetast is dat je dan gevoeligere darmen gaat behouden.
Maar dat heeft eigenlijk niks te zien met dat het eigen is aan een ras volgens mijn DA'tsen hun uitleg.
Ik heb toen heel mijn cattery intensief behandeld, honden en al er bij! En nadien moet ik zeggen dat ik veel minder last heb van de zachtere ontlasting waar men van zegt dat het eigenlijk Sphynx-eigen is!
Slecht(er) werkende darmen heeft volgens mijn DA'tsen quasi altijd een oorzaak of een bron gekend. En de hogere stofwisseling zit daar volgens hen niet als grote veroorzaker tussen ........ en ik volg hen daar nu wel in!
Zeker als ik heden ten dage mijn bakken schep en in gedachten vergelijk met vroeger:
Kijk deze zijn van deze morgen (ik heb speciaal een foto gemaakt omdat ik dit gisteren gelezen had
)
Natuurlijk zie ik ook nog wel eens een minder harde drol in de bakken, zeker als ze eens aan een pan geraakt zijn en daar het bakvet hebben uitgelikt, of als ze een halve zak paprika-Chips van de klein mannen naar binnen gewerkt hebben etc....
Maar eigenlijk valt dat reuzegoed mee.
Ik zou zeggen verzamel in een zachtere ontlastings-periode eens stoelgang van 3 dagen en breng dat naar het labo: laat het testen op Giardia en andere parasieten.
Ik heb ook een PCR test laten doen op Titri (dan zoeken ze niet expliciet naar de parasiet zelf maar kijken ze gewoon of er DNA van de parasiet kan gevonden worden: dat geeft je net een grotere zekerheid)
Ik las in een ander postje dat je graag een nestje zou willen ...... dan is dat misschien geen overbodige luxe om daar ook eens op te testen en qua kostprijs valt het best nog wel mee........ Ik doe het nu standaard als ik een nestje verwacht.
Je kittenkopers zullen er nadien echt dankbaar om zijn.
Ik heb ook wel een kat met een vermoedelijke voedsel-allergie, maar dat zie ik niet zo zeer in de kattenbak als wel op de huid!
Dan krijgt hij echt uitslag.
Als je voedselallergie vermoedt dan kan je eens heel kort werken met cortisones ..... als je tijdens die behandeling super goede ontlasting hebt dan komt het daardoor.
Frequentie van voeding als échte oorzaak (?) ..... hmmmmm het zou kunnen dat sommige sphynxen daar een probleem door ondervinden maar het is zeker en vast niet courant als echte oorzaak (dat heb ik uiteindelijk wel geleerd) .... ik heb er 12 rondlopen die non-stop voeding ter hunner beschikking hebben, een vriendin van mij heeft er zelfs 18 die heeft daar ook geen last van (en in haar bakken heb ik ook al gekeken
)en dan ken ik nog diverse andere mensen - vrienden & fokkers die allemaal met groepjes zitten tss de 2 & 5 katten en die hebben bij mijn weten ook geen "stoelgangproblemen" die te wijten zijn aan het non-stop aanbieden van voeding.
Allez ik hoop dat je iets hebt aan mijn uitleg & ervaring en evt. andere mensen/fokkers ook!