Je moet gewoon gaan waar je je zelf het beste voelt!
Natuurlijk is dat niet makkelijk als het de eerste keer is, want dan kan je ook niet zeggen of je er al een goed gevoel bij hebt
Ik zou zeggen probeer het gewoon uit en maak dan in je hoofd en qua gevoel de beslissing of je tevreden bent en of je op de uitslag van die momentopname (want dat is een HCM meting altijd) wil verder bouwen.
Kom je bij dr. x buiten met een gevoel van "hmmmmm dat zat nu eens niet helemaal lekker" ga dan gewoon naar een andere ----- en NEE ik promoot hierbij niet het shoppen voor het verkrijgen van een goede test!
Ik promoot het vinden van een goede arts waar je als fokker een goed gevoel bij hebt en waarop je wil vertrouwen & uiteindelijk verder bouwen!
Want ook al test een arts een kat negatief .... de uiteindelijke beslissing om toch met een bepaalde kat te fokken ligt uiteindelijk altijd bij de fokker zelf
Nu naar mijn ervaringen met de drs. Vandevelde & Vinck:
Ik ben zelf 2x bij B. Vandevelde geweest, beide keren voor een hertest omdat de fokkers van de betreffende katten dat graag hadden!
Beide keren heeft ze dezelfde diagnose gesteld als de dr. die daarvoor mijn katten pos. beoordeeld hadden .... dus qua uiteindelijke diagnose kan ik niet zeggen dat ze ernaast zat!
Ik ben ook beide keren in Mechelen geweest en beide keren had ik daar een heel chaotisch verloop waarbij ze de laatste keer zelf ook heel gestresseerd was (dus wie weet ligt het eerder aan het beleid van de praktijk??????)
Qua baliemedewerkers kon ik op dat ogenblik wel niks negatief zeggen zoals Annemie die ervaring wel had (misschien hangt het er ook van af wie er op die ogenblik dienst heeft?)
Wat voor mij wel een minpunt was is dat er beide keren niet gecontroleerd werd of de identiteit van de kat wel klopte (de chip werd niet nagekeken) ..... ik had daar toen een andere kat kunnen meenemen waarvan ik wist dat ze negatief zou zijn en kunnen zeggen dat het mijn positieve was en er zo met een schoon rapport buiten komen.
Ik was er beide keren ook heel snel buiten, zonder heel veel uitleg ...... het nodigde mij ook niet uit om extra vragen te stellen.
2de keer was er ook geen extra assistente voorzien om de kat mee tegen te houden, mijn kater was niet van de gemakkelijkste en uiteindelijk hebben we daar met 3 staan trekken en duwen op die kat om ze maar boven het gaatje te kunnen houden (natuurlijk hangt dat ook van kat tot kat af!)
Het was er wel goedkoop om te testen.
Zelf ben ik heel gelukkig met dr. H. Vinck ....... heel veel uitleg, neemt uitgebreid de tijd, je hebt niet het gevoel dat je in de weg zit.
Hij geeft de katten ook een licht roesje, daardoor is er bij de kat ook geen stress, bij jezelf ook niet omdat je zo kan volgen wat er gebeurd zonder dat je aan je kat moet liggen trekken & sleuren (hangt natuurlijk af van het temperament van de kat zelf)
Er zijn voor- en tegenstanders van roesjes je moet dat eens rustig overlopen wat voor jou het beste voelt! Ik sta er helemaal achter maar begrijp ook de mensen die dat niet doen.
Maar goed mijn ervaring met dr. Vinck: Is er een probleem zoekt hij ook flink door, (zo vond hij bij mijn kat de oorzaak van haar epilepsie) hij volgt heel goed op (stuurt een mail nadien om te vragen hoe het nu verder gaat) en hij is ook niet te beroerd om zijn mening/advies te geven naar het fokken toe.
Het stopt bij hem niet na het afprinten van het documentje (goed om één jaar te fokken)
..... zoals bij mijn laatste testen ook: ik heb onlangs een heel nest laten testen (dat doe ik altijd op éénjarige leeftijd) en één kitten daarvan zat daarbij hoog in zijn waardes, hij was (nog) wel negatief maar toch al hoog om nog maar 1 jaar te zijn: nu is het wel een moment opname dus op zich is dat geen ramp. Maar je "moet" het wel meenemen als fokker in je beslissing om bepaalde katten in te zetten in je fokprogramma ..... dus hij stuurde nog een mailtje na om die kat naar zijn gevoel dit jaar toch maar niet in te zetten - wat hij over het hoofd had gezien was dat dit kereltje al lang en breed geen ballen meer had
...... maar goed: het toont toch aan dat hij gewoon meedenkt naar later toe en niet gewoon maar een attestje uitschrijft
Mijn beslissing in die combi is dan ook om nog geen enkele van die katten op te nemen in mijn fokprogramma ..... nog een jaartje wachten zal niemand kwaad doen
Waar je ook mag gaan testen ........ ik wil je alvast een mooie test toewensen, vooral voor de poes zelf, HCM hebben is zeker geen pretje: ik had er al 2 met de diagnose HCM en ééntje met DCM: 't is niet fijn!
Succes!!!!