Ah bah Annemieke
Dat is wel erg lastig !!!
Er zijn dingen die je ook kan proberen zoals Clomicalm en dergelijke, maar of dat uithaalt.
Ik denk neem de "dominante" schakel weg(door inderdaad castratie en evt herplaatsen als het dan nog niet betert) en het lost zichzelf op.
Ik heb mijn Birmaan kater ook laten castreren hoor een tijd geleden. Hij was niet meer te doen in gedrag tov sommige andere katten alsook voor zijn suprerolin piste hij mijn lederen salon kapot(heb ander moeten aanschaffen) en op dekentjes e.d.. Na hem op dat implantaat te zetten en het begon weer uit te werken na 1.5 jaar, plaste hij weer in mandjes e.d. . Dat in combo met zijn gedrag...het mes er in. Met pijn in het hart met zo een mooie stamboom en kat. Maar wat moet je ermee? Wat is de meerwaarde? Wat doet het met je kattengroep. Ik ben nu nog altijd opzoek naar een plekje waar hij koning kan zijn als alleenheerser of troondeler met een gecastreerde poes. Fijn is anders maar soms moet je harde keuzes maken zoals Anunaki ook al aangaf
Mijn mening is altijd, de kat die problemen veroorzaakt in de groep of een probleem is, die moet wijken. Niet de lieverds die van dat gedrag de dupe zijn. Vaak als eentje strest riskeer je dat de hele groep in de war raakt en er her en der meer ruzietjes komen.
Zoals mijn Rai...die zal gelukkiger zijn elders waar hij alleen is. Plassen is ook gedaan nu met castratie maar zijn gedrag tov de andere is nog niet geweken. Hij zit dus ook appaart, hellaas. Ik heb er lang over gedaan hoor eer ik dat beslist heb, zucht. Niet gemakkelijk ;)