Persoonlijk zou ik niet duwen (dan gaan ze het misschien associëren met iets negatiefs) ...... de klep openhouden zou ik wel doen, desnoods er tijdelijk iets onder zetten (?) Dan moet je dat luikje geen hele tijd vasthouden.
Werk in stapjes..... stap 1 is dat ze die bak leuk gaan vinden (en eten is altijd leuk!) ---- dus niet duwen / trekken / opsluiten: echt niks negatiefs
Desnoods zet je het eten eerst wat dichter tegen de in-/uitgang zodat ze enkel hun kopje maar naar binnen moeten steken, of gaat dat niet ?
Met 3 voermomenten op een dag komt een kat normaal gezien echt wel toe hoor ..... het is niet dat het eeuwig zo zal zijn, het is toch de bedoeling dat ze het op den duur zelf gaan doen
En als ze tussen die 3 voermomenten honger hebben kunnen ze gaan eten hé, ze moeten alleen uitvogelen hoe ze eraan moeten geraken, da's een extra stimulans ..... Jij bent altijd zo lief hé Nadine.
Ge hongert ze toch niet uit ..... ge hebt dit net bedacht voor hun eigen goed ..... ge voelt u al schuldig op voorhand
Laat ze eens nadenken en moeite doen ..... da's juist hetzelfde met kinderen, op een gegeven moment moeten ze ook een bord uit de kast pakken en hun boterhammeke maken ..... en als de kast te hoog is, dan moeten ze een trappeke pakken (dat hebben mijn kindjes ook zelf moeten bedenken, en ik ben daarvoor geen slechte mama
)