Merelbeke heeft gelijk, krulstaarten geven zelden reden tot amputatie ..... dat moet alleen maar als de doorbloeding om de één of andere reden niet meer optimaal is of wanneer het staartje zo verkalkt is dat het bij het minste en het geringste gaat breken en zo dan weer de doorbloeding in gevaar gaat brengen. (Ik heb in mijn jaren dienst in de dierenkliniek geen enkele kat geweten waarvan een staart geamputeerd is omwille van een probleem ontstaan uit een krulstaart)
Knikstaarten, krulstaarten, open buik-, open rug- open gehemelte, problemen in de hartkamer en zelfs de zaadleiders die te kort zijn waardoor de testikels niet kunnen indalen etc...., zijn "fouten" die ontstaan in het mesoderm (bij de deling na de bevruchting van het ei)
Ook het "materiaal" waarvan de mitralis, pulmonalis & aortaklep gemaakt zijn wordt daar "gevormd" enige afwijkingen die daaraan ontstaan kunnen mogelijks ook hun oorsprong vinden in het mesoderm ........... zijn al deze vormen erfelijk of aangeboren???? Want niet alle aangeboren afwijkingen zijn erfelijk .....Dàt is dus ook altijd de vraag
Ik had het er afgelopen maandag nog over met Gerritsen, vandaar dat ik zo up-to date ben
Wat is nu wijsheid naar fok toe ..... Ik weet dat Annemie zich dat nu ook afvraagt
...... het gaat bij dergelijke afwijkingen altijd over je combinatie van ouders, met maar één drager (dus een kat die een afwijking draagt maar niet toont) zal je weinig tot geen problemen zien ..... combineer je een lijder (dus kat met een erfelijke zichtbare/opspoorbare afwijking ontstaan in het mesoderm) X een lijder dan heb je problemen .... combineer je lijder X lijder dan heb je grote problemen: quasi al deze kittens zullen wat mankeren en sterven ze niet quasi meteen na de geboorte tgv grote afwijkingen dan sterven ze wel later aan de afwijkingen die ze intern ontwikkeld hebben ...... combineer je drager X drager dan is de kans ook zeer groot dat je afwijkingen gaat zien ..... combineer je lijder X "schoon" dan kàn je eens problemen hebben maar meestal zijn het dan kleine afwijkingen.
Het wijste is om bij elke twijfel niet te fokken .......... maar we hebben bij elke kat wel een reden om over iets te twijfelen en dan moeten we met niks meer fokken - daarover hadden we het ook met Gerritsen, soms moet je ook realistisch naar "problemen" zien zonder ze uit te vergroten - Dat maakt dat we zeggen: fokken is en blijft altijd gokken en soms moet je ook wel eens berekend gokken om grotere doelen te bereiken, anders stopt het meteen
De vraag is ook wat draagt het katje nog binnenin wat je niet kan zien? Maar goed, je kan dus altijd wel zitten pieren!!!! Je weet dus niet of dit erfelijk is of gewoon een geboren afwijking! Een éénmalig iets of een hardnekkig verervend "iets" ...... dat kan enkel de tijd & verschillende combinaties je duidelijk gaan maken.
(Volgens mij heb je een drager X drager gehad Annemie: de broer van Dillen had een knikstaart dat weten we allemaal - nu weet je dus bijna zeker dat je poes het ook draagt en nu kan je rekening gaan houden met je volgende combi's .......ik weet dat ik ook dragers heb in huis & zal dus nooit bewust een combinatie met een kater of poes waarvan ik vermoed dat hij/zij ook drager is..... zo kijk ik daar tegenaan naar mijn plannen toe ..... maar met mij zullen andere mensen daar een volledig andere visie op hebben)
Nu de "oplossing" voor de kat:
Een knikstaart helemaal aan het uiteinde van een staart (dus een haakje) kan je chirurgisch in orde laten brengen (dan breken ze het bewuste werveltje en spalken het in de juiste positie .......... maar is het sop de kolen waard????????
(voor mij niet ik zou dat nooit doen, maar ik weet dat show-mensen die stap wel maken)
Tapen? Nee dat kan je niet tapen, die werveltjes die zijn verbogen (krom dus) dan zou je per werveltje afzonderlijk moeten gaan tapen en dan nog volgens mij!
Een verbuiging is een verbuiging. (Ik zou dat katje nemen zoals het is)
Kan je met hem showen - nee: dus mocht hij naar mensen gaan die met hem willen showen dan zal dat dus niet gaan.
Kan je met hem fokken ........... dat is ieder zijn eigen verantwoordelijkheid! (Ik zou voor mijn fokprogramma een kitten bijhouden uit de bewuste combinatie welk deze afwijking niet toont in het nest maar hiermee wel "weten" dat het mogelijks een drager is)
Zou ik me persoonlijk zorgen maken over de algemene gezondheid van Falkor zelf? Nee!!!!!